HANANE

...............................................................................................................................................................................................................

Souss-Massa region, Morocco

17 years old

Story submitted by our partner: Project Soar

البطلة الصغيرة

اسمي حنان و أبلغ من العمر 17 سنة، أنا من جنوب المغرب بالضبط سوس ماسة. ترعرعت في عائلة محافظة و قرية شبه مستحيل فيها للمرأة الكلام، بعد وفاة أبي أخذت أمي و خالي دوره في تربيتي وتعليمي، لطالما كانت أمي تعتني بي عناية خاصة كي لا أحس يوماً بفراغ أبي.


من الصعاب التي نواجهها في قريتنا هو أنه لا نتوفر على مدارس إعدادية و لا ثانوية، مما يدفع الفتيات إلى الرحيل إلى المدينة الكبيرة لمتابعة دراستهن،  ولكن هذا صعب للغاية، لأن الآباء لديهم نظرة أخرى للأمور ففي نظرهم لايصح للفتاة أن تخرج من القرية إلا في حالة واحدة وهي الزواج. ومع كل هذا أمي لم تبخل عليَّ يوماً بتشجيعاتها و مساندتها لي في حياتي الدراسية ، دائماً كانت السباقة في دعواتها لي، خالي هو الآخر كان دائما يشجعني بكلماته التي تبعت فيَّ روح المتابرة و الإجتهاد. لحسن الحظ استطعت بكل هذه الطاقة أن أتابع دراستي خارج القرية وبهذا صنعت لنفسي اسما آخر وهو "البطلة" لأنني فعلاً بطلة بمافعلته كسرة المنهج الذي تسير عليه القرية، وهذا دعى كل من في القرية يراني كفتاة عاقة خرجت عن طاعة القرية، وبهذا يكون حلمي الأسمى هو إكمال دراستي لاوريهم ما تستطيع الفتاة الواعية المتعلمة فعله، أيضاً أريد أن أجعل أمي و خالي اللذان وثقا في قدراتي فخورين بي.


أنا الآن أعيش أفضل أيامي في المدرسة لأنه أتيحت لي الفرصة لكي أقابل أناساً ملهمين و مفعمين بالطاقة الإيجابية، و بفضلهم استطعت أن أغير منحى تفكيري ونظرتي للحياة. في المدرسة أتيحت لي الفرصة كي أنضم لمشروع صور في صندوق برنامج التقوية الذي يدعم الفتاة بالأخص، وهناك استطعت أن ألتقي بفتيات في مقتبل عمري. هذا البرنامج علمني قيم و دروس ثمينة أدَّت بتغير حياتي للأفضل و جعلي أقوى مما عليه، أنا حامدة الله لما عليه حياتي الآن و لحصولي على فرصة كهذه لكي ألهم فتيات قريتي لإستكمال دراستهنَّ ورسم مستقبلهنَّ.

Little Heroine

I grew up in a conservative village where girls can’t speak up. My mom raised me with the help of my cousin, because my father passed away. My mom took good care of me.


We do not have a middle school in my village, so girls must move away after primary school to continue their education. This is very difficult because the parents only let their daughters move away if they get married. However, my mother wanted me to have more opportunities and to shine! My cousin also encouraged me to attend middle school in order to build my future and find myself. By doing this and going against the village’s rule, I see myself as a Heroine. The village sees me as a bad girl for breaking the rules, but my dream is to finish my studies and show them they are wrong. I also want to make my mom and cousin proud of me.


I am now living my best moments in high school. I met many inspiring people who give me positive energy and help me think differently about life. At school, I had the chance to join Project Soar’s empowerment program where I met many inspirational girls. The Project Soar in a Box empowerment program taught me many valuable lessons that changed my life and made me stronger. I am very thankful to have the chance to show the world what I have and to be able to inspire other girls in my village to finish their studies and create their own path in life.

Be the first to know about groundbreaking new projects for girls, by girls. 

©2020 Original Media Ventures, LLC